Ik ben Michel Lieffering. Ondernemer, Senior Business Innovator, Commissaris, Industry Expert  & Coach. 

Mijn carrière op hoofdlijnen: 

Mijn carrière begon in het familiebedrijf (bruin- en witgoed winkelformule) als verkoper, inkoper en marketeer. In 1992 heb ik als Algemeen Directeur de organisatie gemoderniseerd door de reparatie tak af te stoten, twee winkelvestigingen om te vormen tot één megastore in het centrum van de stad en aan te sluiten bij de franchiseorganisatie Expert. In 5 jaar tijd verdubbelde de omzet en groeide ons marktaandeel naar 21% in het verzorgingsgebied. In 1997 heb ik de onderneming verkocht aan BCC en ben ik in een commerciële hoofdrol (lid van het MT) gestart bij het postorderbedrijf Wehkamp.

In ruim 3 decennia is de rode draad in mijn carrière samen te vatten als het leiden van innovatieve herstructureringsprojecten met de focus op toekomstbestendige waardecreatie. Zo heb ik als commercieel manager de transformatie geleid bij Wehkamp van ‘traditioneel postorderbedrijf’ naar ‘modern e-commerce bedrijf’.

In de periode 2000 – 2004 heb ik de Internationale MBA opleiding gevolgd bij IBO Slot Zeist (afgerond als Register Bedrijfskundige RB®). 

Na het succesvolle project bij Wehkamp ben ik gevraagd om een dergelijke strategie ook voor het grote Duitse familiebedrijf Conrad Electronic GmbH te ontwikkelen (omzet >€1 miljard / 3800 FTE). Na het succesvol ontwikkelen en implementeren van het z.g. Business-model 2.0 voor Conrad Benelux, ben ik voorgedragen als Internationaal CEO van de wereldwijde Conrad organisatie. In deze rol rapporteren de 12 landen directeuren en de groep CTO’s aan ondergetekende en hebben wij het business model in alle landen geïmplementeerd met als resultaat een vervijfvoudiging van het resultaat.

In de afgelopen 10 jaar heb ik in opdracht van diverse Private Equity investeerders een zestal grote business projecten geleid als interim C-level bestuurder in de sector elektronica. Het doel per opdracht varieerde van het doorvoeren van een reorganisatie, het realiseren van een winstmaximalisatie, het aantrekken van nieuwe investeerders, het klaarstomen voor verkoop of het adviseren in het aankoop traject. Deze projecten zijn uitgevoerd op alle verkoop niveaus binnen de bedrijfskolom (Producent | Distributeur | Groothandel | e-Commerce | Retail). 

Daarnaast ben ik in 2015 samen met een businesspartner BZTRS Agency (digital agency) gestart. BZTRS bestaat uit een team van 40 FTE en is gespecialiseerd in Strategie, Technologie (ICT) en Data (BI). Vandaag de dag ben ik nog op afroep actief bij BZTRS als Senior Bedrijfskundig Innovatie Strateeg.

Naast mijn zakelijke carrière heb ik diverse bestuursfuncties vervuld, waaronder voorzittersrol van een winkelcentrum (ruim 200 winkels) en de jaarlijkse rol van Jurylid voor de Nederlandse Shopping Awards. In deze rol ben ik internationaal omnichannel strategie expert. 

Mijn passie voor de innovatie van het online betalingsverkeer heeft ertoe geleid dat ik als voorzitter van de ‘werkgroep betalingsverkeer’ van de Thuiswinkel Organisatie de ontwikkeling van het betaalsysteem iDEAL heb mogen leiden. Inmiddels is iDEAL in Nederland de norm voor online betalen.  

In 2021 rond ik de academische opleiding Commissaris & Toezichthouder af bij de Business Universiteit Nyenrode. 

Tijdlijn van mijn carrière:

Wil je meer lezen over mijn werkervaring? Download mijn CV via de onderstaande button.